بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۰۸:۱۱
تأثیر شناخت الگو‌های رفتاری بر چابک‌سازی تیم 
شناخت محصول قضاوت یعنی بررسی آنچه می‌بینیم در قالب‌ها و استاندارد‌های فکری و عملیاتی و تجربی خودمان، در واقع آنچه در ذهن بر اساس اطلاعات گذشته، پردازش می‌شود شناخت حاصل از قضاوت است.  
کد خبر : ۲۷۵۷۸۴

بورس‌نیوز:

همه ما تجربه بازی‌های گروهی را در کودکی داشته‌ایم و حضور در اجتماع‌های بزرگ‌تر را در مدرسه و دانشگاه به ما فرصت شناخت جنبه‌های درونی‌مان را می‌دهد. اما شناخت چه فرایندی دارد؟ 

شناخت محصول قضاوت است یا مشاهده‌گری؟

شناخت محصول قضاوت یعنی بررسی آنچه می‌بینیم در قالب‌ها و استاندارد‌های فکری و عملیاتی و تجربی خودمان، در واقع آنچه در ذهن بر اساس اطلاعات گذشته، پردازش می‌شود شناخت حاصل از قضاوت است. 

اما شناختی که حاصل مشاهده‌گری است کاملاً متفاوت است؛ زیرا در این نوع شناخت، تجربیات و قالب فکری فرد خاموش است و بر اساس اطلاعاتی که در لحظه حال توسط بخش خردمند درونمان دریافت می‌شود شکل می‌گیرد و اقدامات فرد مشاهده‌گر، خردمندانه است. 

رفتار‌های ما حاصل باور‌ها و افکار و احساسات ماست و باور‌های ما عمیق‌ترین ریشه‌های اقدامات و رفتار‌های ما را تشکیل می‌دهند. الگو‌های رفتاری ما بر اساس صفات و هیجانات شکل‌گرفته و هر الگو برای انجام‌دادن کاری متناسب با آن ساخته شده است. کار تیمی و رهبری تیم بسیار هوشمندانه است اگر ما الگو‌های رفتاری هر یک از اعضای تیم را بشناسیم و هر فرد را در موقعیت مناسب تیم به لحاظ حوزه وظایف فرد قرار دهیم؛ زیرا استعداد‌ها و توانمندی¬های هر فرد زمانی که در جای مناسب قرار گرفته باشد بیشترین بهره‌وری را در تیم خواهد داشت. 

رهبر تیم با شناخت الگو‌های فردی تک، تک اعضا، می‌تواند به بهترین شکل با آن‌ها ارتباط برقرار کند و ارتباط سالم امنیت ایجاد می‌کند. هر عضو تیم با شناخت هیجانات و صفات خود و آشنایی با الگو‌های رفتاری هم‌تیمی‌های خود به نحوی اثربخش می‌تواند با کل تیم ارتباط مؤثر که منجر به تیم مولد شود برقرار کند و اهداف و چشم‌انداز تیم زمانی محقق می‌شود که هم رهبر و هم اعضای تیم با مدل رفتاری یکدیگر آشنا شده و چابک‌سازی تیم در گرو شناخت خود و دیگران است. نتیجه مؤثر شناخت متقابل همه اعضای تیم درک مؤثر است. درک مؤثر به همدلی تبدیل می‌شود و انرژی اعضای تیم حین انجام کار، افزایش‌یافته و سرعت کار تیمی بیشتر می‌شود. تیم همدل می‌تواند پتانسیل‌های تک، تک افراد را کشف کند و توسعه تیمی را رقم بزند. 

ادامه مطلب در یادداشت بعدی...

فرحناز جهانبخش، مربی توسعه اقتصاد فردی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر